Molts ja en sereu conscients de tot plegat, sobretot si sou a Facebook. La Neus Lloveras va penjar al seu mur el comentari "Començo a estar "saturada" de tants balls nous. Tindré que fer un pensament.......". Fins a dia d'avui, aquest missatge ha generat un total de 63 comentaris (i sumant), un autèntic trending tòpic!

Abans que res, és un goig poder treure profit d'eines com Facebook, on es pot estar d'acord o discrepar, però almenys sabem què diu cadascú sense que ningú s'amagui darrere l'anonimat. Els més longeus del lloc, us imagineu un debat així a l'antic Fòrum de Countrycat!? Haguessin hagut de venir els Mossos! ;-)

La conversa gira al voltant de la situació actual del country line dance, amb una diversitat gran de concursos amb una alta participació (també amb grups vinguts de fora de Catalunya) que generen un gran número de balls nous en poc temps. Afegint el fet que darrerement proliferen les Workshops, que afegeixen encara més balls al mercat.

El que a priori pot semblar una bona salut de l'afició (alta participació, assistència, nous balls, renovació...), també genera contraindicacions que molts comentaris, començant per l'inicial de la Neus, posen de relleu.

Per qui no tingui accés a Facebook, us n'enganxem alguns dels comentaris més destacats (si algú dels citats no hi vol aparèixer, només ens ho ha de comunicar enviant un mail a countrycat@gmail.com):


Greg Ryan
"Hola!

Interessant el tema! Penso que hi han molts balls pq molta gent te ganes de fer-los i pq hi ha gent que els ensenya, i d'altres que els vol aprendre, i per cap altre raó. Descrepo que sigui pq els locals han de fer negoci. Un concurs només es un dia de 365 a l'any, dificilment seria una manera de sobreviure per cap local. A més, crec que actualment hi han més concursos on van molta més gent que no estan vinculats a cap local country...el de Granollers, Llavaneres, Cavaillon, Voghera i més. No em queixo de res, nomes faig l'observació. Això del Country Linedance a Europa es bastant anarquica i això es lo interessant. Entre tots n'estem escrivint la seva història sobre la marxa. Els profes, coreografs, locals, associacions, pero sobre tot el gran public que es balluga decideix cap on va. La gent vol ballar el que ja sap, però també hi han els que volen aprendre coses noves cada setmana. Això sí, la pressió esta sobre els profes d'anar aprenent tot lo nou primer, tela! Suposo que hi hauria d'haver un equilibri entre les dues coses per anar bé...aqui els meus 5 centims! Bona nit!"



Pere Geis Santolaria
"Per la meva experiencia he observat que la majoria de les persones del "Country" tenen cicles o etapas. Crec que aixó es degut a que primer t'intereses molt per els balls perque no en saps cap. Despres d'uns anys quan en saps molts resulta que practicament no s'en balla cap, i llavors es van ensenyant de nous que practicament al cap d'unes setmanes la majoria ja no es ballan. Aixó pot ser un motiu de que la gent es desmotivi"


Sabons Carmeta
"Me encanta que volváis a hablar de este tema. Claro que hay gente que quiere aprender nuevos, pero también se está quedando mucha gente fuera, y otros estamos intentando no salir. Pero el nivel que hay últimamente es dificil seguir para la muchos. Donde ha quedado aquel tiempo que aprendías con la lenta, y luego con la suya. Me gustaba más antes, cuando disfrutabas bailando, y no tenías que estar mega concentrado para poder seguir un baile, cuando muchos mirabas como los bailaban y te podías poner en un par de vueltas a seguirlos. Está bien algún baile nuevo, algunos de a, b ,c...y que se yo... pero recuperemos tambien los antiguos... Tengo la impresión que hoy día el country es sólo aprender, aprender, y aprender, no va quedando tiempo para disfrutar bailando... Esa es mi opinión y la de mucha gente con la que he hablado... Apa queda dit....."


Laura Serrà
"Estic d'acord, satura tants balls nous però jo a vegades recupero balls antics xulos i que es van ballar molt i la gent posen cara de puaff ball antic?? I després no els ballen en canvi ensenyes un de nou i es tornen bojos per ballar-los. És un sentiment contradictori."


Toni Polonio
"Pot ser que comencem a sentir la música."


Xevi Llongueras Vilardell
"Al llarg del temps crec que el line-dance es converteix al final en una gimnàstica de memoria on tots com robots acaben fent el mateix...crec que s´ha de gaudir mes la musica, ballar, fer variacions, improvitzar, deixar-se portar i gaudir de la musica i de la gent....aqui ho deixo..."


Maria Espiell Alvarez
"Ja fa anys que vaig opinar sobre aquest tema i continuo pensant el mateix: hi ha massa balls nous i massa complicats per a la majoria, però bé, no cal saber-los tots. També està bé parar de tant en tant i escoltar la música perquè em sembla que molta gent ni tant sols la sent quan balla, només estan pendents dels peus i no fan servir les orelles."


Ferran Benito Baulies
"Amb la meva humil opinió, crec que hauriem de diferenciar entre una coreografia de concurs i un ball de dissabte a la nit (per dir-ho d'alguna manera). S'ha de tornar a aquells balls que et permeten disfrutar de la música, de fer conya amb el que tens al teu costat, d'equivocar-te i riure i no tenir que estar tan concentrat pensat, ara ve un pont, ara un restart, etc.... Adamés això ens comporta que avui en dia la majoria de balls son a 1 paret i amb una mica de sort 2 parets.... Ja no son aquells balls divertits que ens permetian riure mentres ballavem, ara cada cap de setmana a la nit es com una competició a veure qui sap mes balls i qui els ha sap mes nous... On han quedat la cantitat i cantitat de balls que existeixen??? Si algú de vosaltres veu estar fa 2 dissabtes al Legends amb la Silvia Mimo vàreu poder comprobar com amb balls de no mes de 64 temps vem passar una nit genial.... Bueno a les vostres mans queda i repeteixo que purament es la meva humil opinió. Bona setmana a tothom. Keep It Country!"


Vanesa Barambio Corboud
"Bon dia a tots; He de dir que aquet tema ia fa messos que uns cuants en parlem, es vritat io tambe estic saturada de tant ball nou, pero clar, avans eran uns pocs els que creaban balls nous i ens podiam estar temps ballant lo mateix, ara avui en dia i han 2 coses, al meu veure esclar, 1era ens hem globalitazat amb Europa, avans eran poquets, ara som bastans mes, tenim França, Italia, Austria, etc... i clar , viatgem i ells venen a els nostres concursos i festes i aixo vol dir, mes gent, mes creadors, mes balls. 2on, hem avançat el nivel de ballar, lo que avans eran un ball de 32 i ens era un mond apendrau, ara es un moment, clar volem avançar, volem ballar, i volem arribar mes lluny. Io estic d'acord amb el Ferran-Vane TwoStep, que hauriam de diferenciar balls de concurs que son balls per guanyar, i per fer exhibicions, a balls de apendre a classe, perque ni han alguns que son dificils d'ensenyar i no tothom te el nivell, pero hem d'acceptar que tot avança i hem de buscar la solucio per donar un bon servei a tothom, i se ha de respectar els alumnes que nomes volen apendre balls sencills, i amb qui es pot recuperar balls antics, i tambe se ha de respectar aquells que volen ballar balls de nivell mes complicat i que disfrutan igual amb la musica. Aqui el problema ho tenim els que donem classe que arriba un moment que ia no sabem quin ball fer a classe, i es aqui on hauriam de ficarnos d'acord els uns amb els altres per anar a l'unisono i ensenyar tots els mateixos balls perque axins tots els balladors poguessin ballar a tota arreu lo mateix. No se es lo que penso io, sense volguer ofendre a ningu i com diu el ferran es la meva humild opinio tant com a BALLADORA i com PROFESSORA. Una abraçada i disfrutem d'aillo que ens agrada, la Musica i Ballar la."


Sílvia MN
"Jo també penso que l'objectiu és disfrutar i passar-s'ho bé, i per això està bé que els profes i locals ofereixin opcions diferents en dies diferents, pels que vulguin més canya i pels que no en vulguin tanta. Jo personalment, en el moment en que em vaig agobiar de tanta pressió i complicació, ho vaig deixar!! I gràcies Ferran, jo també m'ho vaig passar teta!!! "


Xavier Badiella
"Que ningu es sorprengui, la Web Kickit te mes de 65.000 coreografies, a finals d'aquest any ja haura passat de les 70.000, el problema es que tothom vol fer el seu concurs de balls i aixó fa que es satruri el mercat, pero el problema el tenen els que volen aprendre-ho tot, els que no tenim aquest problema ens afecta molt poc aquesta disjuntiva."


Laura Aleñá Domínguez
"Pues jo no hi vec el problema en que surtin tants balls nous ,no fa falta que se´ls aprenguin tots .Cadascú que trii de entre tots els que mes li agradin o mes li demani la gent per ensenyar.quan mes balls hi haguin voldrà dir que més cançons country sonaran i mes música escoltarem i això també farà que no es aborrim tant perque quan portes ballant una canço 3 0 4 cops cada setmana durant un any o més ....això acaba cansant .Crec que depen dels que exerciu com a profes que poguem poguer disfrutar de mes varietat musical i que quan feu les eleccions procureu no repetir semana darrera semana les mateixes cançons.Es poden posar balls diferents de diferent nivel( inicial ,intermitj i avançat)però que no siguin sempre els mateixos balls.I respecte als balls antics em sembla fatàstic que es recuperin pk molta gent no els sabem i ens agraden i també els volem apendre.però sembla oblidar els balls canyeros rapids i amb ponts i restarts perque a molta genttambé ens encantan.Crec que ha d´ñ haver un equilibri entre tot i que hi d´haver per a tots als gustosperque tothom estigui content i que si un no balla un ball pk es massa canyero o massa senzill o no se, l sap ...no passa res....ESTAREM DISFRUTANT DE LA MUSICA que es del que es tracta.ANIMS NEUS QUE TU POTS AMB AIXÔ I MËS!!!Petons"


Josep Belmonte Diaz
"Anem a pams....primer, el tema negoci, cualsevol empresari o propietari de local, esta en el seu dret de fer qualsevol esdeveniment per tant de mantenir un nivell d'afluencia de clients, incluent concursos, aixo es totalment licit, pero pensar pert part nostre que aixo es un TOT del seu negoci, es un error.

Creure, que per el fet de que uns balls, s'hagin presentat a concurssos, es tingui la necessitat d'ensenyar-los tots, es un altre error, els balls dels concurssos, en la seva majoria estan fets per COMPETIR no per que la gent disfruti d'ells. Despres ve alló de..."perque no expliques el ball nostre...?" i t'has de veure en la tesitura del que li dius?...he llegit opinions molt diverses en aquest debat que ha sortit desde un pensament....(aaay ...neus...!!) desde el jo ja ho deie, fins el dons jo m'he plantat....passant per el que la gent balli el que vulgui, quants mes balls millor....Tinc respostes per a tots i cada un, pero a banda d'extendre'm massa, aquestes respostes, no agradarien a ningu.

Despres de tretze anys, he arrivat a la conclussió que estem en un mon d'idolatries absurdes, en el que priba es fer alló que altres no poguin fer. Que la gent balli allo que els ensenyin, pero que ho ballin.....si amb els balls mes diguem......classics, som incapaços de variar la canço, perque no volem ( o no sabem ) ballar si no es amb aquesta o amb aquella canço, que no passara amb els balls seqüencials o amb diverssos ponts o restarts...?
Gran debat amb dificil solució, per aixó son debats.

Lo mes sencill, disfruteu de lo que teniu, sense renunciar a mes, pero no arriva abans, qui mes corre....la musica country es tan rica i extensa, que no pot quedar exclossa de tot aquest debat."



Angels Soria Campoy
"Això que diu Neus és veritat. Jo mateixa ho he pensat més d'una vegada però això no significa que haguem de parar o anar a balls antics. La meva opinió és que s'haurien escollir balls ballables (nous, antics) amb bona música i no intentar sempre fer l'últim perquè al final duren quatre dies i la gent no gaudeix sinó només balla i pensa en no equivocar-se en comptes de passar-ho bé.

Els concursos estan bé, són balls fets expressament per això. Els grups es preparen per competir i és normal el "més difícil encara" i és agradable anar a veure'ls, però no perdem l'horitzó, la majoria de persones volen gaudir del ball i de la música. Jo he sentit més d'una vegada la frase AQUEST BALL QUE ESTEM APRENENT NO ES BALLARÀ. Bé ho deixo aquí i gaudim del country i dels amics."



Laura Serrà
"Jo ja tenia clar, pero ara ho tinc més clar que continuare fent el que he fet fins ara. Ensenyare els balls sempre i quan la música m'agradi, recuperare balls quan em sembli o m'ho demanin, son valids els balls de 32, 64, seqüencials, ja que hi ha de tot per tothom. Soc partidaria dels ponts i restarts, "educació musical". Els meus cursos mai es convertiran en monografics de un sol coreograf, i em nego a ensenyar nomes balls de concursos. Tinc alumnes que van a concursos i a dia d'avui encara he d'ensenyar un ball seu, perdò,si que he ensenyat un. I com em va dir una persona, hauriem de diferenciar entre coreograf i ajuntadors de passos. Busco balls aqui, alla i mes enllà. I'm so happy "


Mario Boronat
"AHORA FALTO YO Y YA ESTA LIADA !!!! AJAJAJ ;))))"


Carolina De Las Heras
"No lo he leído TODO (me niego), pero sí la mayor parte. Aporto mi pequeño granito:

-Me parece fantástico que los concursos sean un negocio para los locales: lo necesitan. Personalmente, no voy a los concursos porque no aguanto 32 bailes seguidos. Yo limitaría la participación. Y, aunque me lluevan piedras, la limitaría a los "grandes", a los que te dejan la boca abierta bailando.

-Por supuesto que, al igual que a Neus, me gustan los cañeros, y quiero aprender el que ganó, el del aqueducto y las 5 partes y los 2 restarts...y tal vez el que quedó 5º, que no ganó pero también era chulo......pero no los otros 30..

- Y estoy comenzando a odiar bailar el mismo baile una y otra vez, vaya dónde vaya (lease Toes, Dear Juliet, Priority, etc, etc....) y darme cuenta que aquel que también aborrecí en su dia por repetitivo (lease Mr Policeman, por ejemplo) no se ha vuelto a bailar.

-Resumiendo, concursos más restringidos, menos bailes nuevos (sean fuertes o fáciles) y más mezcolanza de tooooodos los que se han bailado desde el inicio de los tiempos. No dejemos que se vayan de nuestra memoria. Alucino cuando veo bailar algo que no he visto en mi vida, que es super chulo, y que me dicen que estuvo de moda hace 10 años y ya no se baila......Hoy escuchaba la música del Bite my boots y pensaba....¿por qué ya no? ¿Porque tal vez alguien lo aborreció de tanto bailarlo hace años?"



Sandra De Haro Miras
"Hi han gustos per a tot.. Hi ha qui vol ballar clasics i hi ha qui demana balls nous...
Jo soc la primera q vol balls nous canyeros y enrevesats... M'agraden els reptes.. I si despres de 13 anys seguis aprenents balls plans de 32 temps... Segurament m'hagues avorrit..
Pero també m'agraden els clasics.. La cuestio es.. No es necesari ensenyar tot allo q surt nou, ni tots el antics.... Hi han balls q enganxen i tothom vol aprendre i n'hi han q no.
S'ha de anar variant entre nou i antic... Pq aquells q van molts dies a ballar no s'avorreixin.. I q aquells q es passen una temporada desconectats puguin tornar i ballar... EQUILIBRI.. Si...completament d'acord!!!

-Ah, Neus PUEDE. Con esto y con lo que la echen!!!"



Vanessa Alguacil Sanchez
"Despres de llegir tooootes i cadascuna de de les opinions no me'n puc estar de dir la meva: jo soc de les que practicament ha dimitit d'aprendre balls nous, perque tal i com jo vaig coneixer i em van ensenyar, no concebeixo que la gent pugui disfrutar ballant balls tan complcats (que amb aixo no estic dient que no ho facin). Jo vaig aprendre en a posar-me a aprendre un ball formant files perfectes i amb les mans a la civella (aixi ens ho feien fer), on la inventiva de ser el primer en proposar un ball que semblava tenir el mateix "tempo" que la cançó que sonava (que sempre era diferent), era el major premi que et podies emportar i on ballaves despreocupat, parlant amb el del costat i fent 1000 variacions, ja que el ball, al ser normalment senzill, donava peu a la creativitat. Com ho visc ara....els professors es veuen "obligats a passar-se tota la nit fent les primeres parets de cada ball, perque la gent no ha tingut temps d'asimilar-lo i necessiten algu que els guii (repertir el ball entre 2 i 3 setmanes semba que no hi ha prou), on la gent no fa files (senoyrs, si us coloque al costat i inmediatament darrera d'algu, us prometo que la referencia per seguir el ball es millor...), i sobretot....es para la musica i es torna a posar desde el principi perque no s'ha aconseguit començar el ball en el segon precis, i no s'es capaça d'esperar per exemple una paret i començar a la seguent, aquest ultim tema em molesta bastant, poerque com jo em paso la majoria de la nit a la barra, escoltant les cançons,..es bastant irritant que la parin i la tornin a posar (no hem d'oblidar que paga el mateix el que ve a ballar que el que ve a escoltar musica o seure a la barra....,de bon rollo eh?). Sobre el tema dels concursos i nomes deixar que els que et deixen amb la boca oberta ballin....vaja, jo penso just el contrari jajajajjajaaa m'encantaria que per un temps els que tant en saben deixessin de presentar-se, o inclus els professors, simplement per un tema de renovació d'estils, i per permetre als nouvinguts a no tenir por i poder presentar un ball nou, lo qual segur que suposa un estil nou. No tinc intenció de criticar a ningu, perque justament j casibe no ballo, pero miro i observo, i el un fet que cada coreograf té el seu estil, i que a vegades una mateixa persona no pot evitar fer balls amb un mateix estil, (el que vull dir amb aixo esque a vegades es veu un ball i ja se sap qui es el creador/a...). Bueno, paro ja, perque estic fotent un rollo de la vida. No sé....crec que no hi ha formula magica, pero bueno.....i el principal problema que veig de tot aixo, es que en general les persones no son capaces d'aprendre (i quan dic aprendre vull ir assimilar de veritat un ball) pero poder aixi passar al seguent nivell: gaudir de la cançó, gaudir de la musica country, disfrutar del cantant, i perque no, de la persona que tens al costat teu ballant. Nois, no hi ha millor sensació que estar ballant mentre sona per exemple "no tomorrow" de la Heather Miles" i poder dir: "joder, com mola aquesta cançó. Amb aquesta ultima reflexió us desitjo bona nit, us saludo a tots i totes i us envio petonets. "


BescanóBalla Country-Line Dance
"Es un tema prou complexe el que heu encetat, no tinc la sol.lució, crec que tothom té una part de raó, hi molta quantitat d llocs i instructors amb criteris diferents, o sigui una oferta rica i amplia perque més o menys pogem escollir, revivals,senzills, frassejats,dels concursos, enfi un xic de tot, sortosament hi ha un grup de balls que coincidexen amb el gust de tots, uns quants molt vells que es ballen a molts llocs,i amb aixó es pot anar a ballar prou bé,després cada instructor ensenya uns quants al seu criteri i........podriem seguir,es dificil per tothom la cursa de novetats es arreu, musica, motos, etc. i de vegades pots dir, faig una refexió, peró seguim amb lo que ens agrada, ballari"


Ana de Haro
"Buena tanta reflexión...... En mi caso he tenido que hacer un parón de un tiempo sin poder ir a bailar por motivos personales, y me encuentro que cuando puedo ir después de trece años de estar aprendiendo me tengo que sentar porque todos los que se ponen son nuevos y no he tenido la ocasión de aprenderlo. Esto hace que me planté de ir o no.
Se de varias personas de los viejos tiempos que dejaron de ir por este motivo

Estoy desacuerdo con los concursos pero no que se tengan que enseñar todos."

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada